Bjarte Christensen, 38år, født, oppvokst, og bor i Arna. Spilte aldersbestemt fotball i Bjørnar/Arna-Bjørnar fra jeg var 4-18 år, vært trener og assistent trener siden jeg var 15 år. Spilte også håndball til jeg var 16år. Jobbet i Posten fra 2003 til 2022. Nå jobber jeg litt deltid hos Idrettsetaten i Bergen kommune ved Arna Idrettspark. Har også drevet med masse forskjellig på fritiden opp gjennom årene, kor, revy, politikk, liker veldig godt å synge 🙂 Har et nært forhold til USA og Ukraina, to rake motsetninger, men det første pga familierelasjon, og det andre pga tidligere forhold. Så når tiden gir meg mulighet, reiser jeg enten over dammen til sørstatene eller sørøst til et av Europas vakreste land. Og for de som kjenner meg godt, min filosofi og mine verdier er bygget opp fra Godfoten, Nils Arne Eggen, Trondheim, Trøndere og Rosenborg. Vi må være ærlig om hvem vi er, og jeg har alltid sagt “jeg kommer ikke fra Bergen, jeg er fra Arna» 🙂
Hva er dine oppgaver i klubben?
Jeg er 50% ansatt som Team Manager for toppfotball avdelingen. I den rollen ligger da lagleder og materialforvalter ansvaret for toppserielaget og rekrutt laget. I tillegg har jeg arrangementsansvaret for toppseriekampene. En helt vanlig uke starter med klesvask fra helgens kamper, og klesvask etter dagens treninger. Så starter planleggingen av kommende helgs kamp, enten det er hjemme eller borte, er det mye logistikk som skal på plass. Flybilletter, busser, hotell, måltider m.m. skal være kontroll på når vi reiser på bortekamp. Dialog med motstander, og forberedelse til kampmøte hos motstander. Er det hjemmekamp, skal den interne logistikken holdes styr på, vakter, ballhentere, maskotter, rigging, rydding, dialog med NFF og motstander osv. Innimellom alt dette, henter og bringer vi spillerne som går på Toppidrett på Tertnes VGS, slik at de skal kunne rekke både trening og skole.
Fredag er vel den meste travle og krevende dagen i denne rollen. Enten skal det pakkes 6-7 kolli med utstyr til en bortekamp, eller det skal flyttes bort i garderoben for å klargjøre den til helgens hjemmekamp. Spillerne kommer til en garderobe der draktsett og oppvarmingssett henger på hver sin plass i garderoben. Også trenerne fått sitt eget kamputstyr.
På bortekamper, møter jeg alltid tidligere på arenaen og har med mestparten av utstyret. Deltar på kampmøtet som er 3 timer før kampstart, også klargjør jeg garderoben før spillerne ankommer.
På hjemmekamper prøver jeg å ferdigstille mest mulig dagen før, for å kunne være klar for å håndtere evt avvik på kampdagen. Likevel er kampdagen lang, starter stort sett i 9 tiden om morgenen og slutter i 21 tiden på kvelden. Denne dagen er det viktig å være der for de frivillige vaktene som stiller opp, og da kan vi ikke løpe rundt å gjøre så mye annet. Selv om året i år har gjort at man må håndtere både 2 og 3 og 4 roller på en kampdag. Så her håper jeg vi kan få bygget et godt og stort team som bidrar med de ansvarlige oppgavene gjennom året, som inngangsbilletter, ballhentere, maskotter, kjøkkenet, vaktene, tilrigging, og rydding. Målet er å skape et stort engasjement på våre hjemmekamper, og få bygget inn flere aktiviteter rundt kampen. Og jeg merker en positiv vilje til å få det til og gleder meg til å videreutvikle kamparrangementene våre i 2024.
Jeg har også ansvaret for å få spillerne og trenerne på dugnad og oppdrag, både i egen klubb og til andre klubber. Her ligger jeg langt bak skjema, og må få på plass en god struktur og plan for gjennomføring av dette i 2024. Dette er også noe som betyr mye for meg at vi får gjennomført. De få gangene vi har klart å komme oss ut på besøk, viser at dette er kjempeviktig og det øker interessen.
Utover denne jobben, prøver jeg så godt jeg kan å bistå mine kollegaer, enten det er dugnader, cuper, Trond Mohn Akademi, høstakademi, proffuke, sommer turneringer m.m. Jeg trener også rekrutt laget til herrene sammen med flere dyktige og kjekke mennesker som stiller opp for at vi skal ha et levedyktig rekruttlag også på herresiden. Og det gir positiv energi.
Konklusjon, du finner meg på parken fra morgen til kveld 😉
Hvor lenge har du vært med i Arna-Bjørnar?
Som ansatt, siden januar 2023. Som spiller, trener, frivillig, siden jeg var 2-3 år, startet med å følge min far når han og Asbjørn trente damelaget på 80-tallet 🙂
Med unntak av 3,5 år i Åsane, har jeg vært en del av Bjørnar og Arna-Bjørnar hele livet. Har siden jeg kom tilbake fra Åsane, vært lagleder for toppserielaget.
Hva er det beste med å være aktiv i Arna-Bjørnar?
At vi er en klubb med masse engasjement og mange flotte mennesker som ønsker å levere fotball i Arna bydel. At vi er stolt av klubben vår og hvor vi er i fra. Og igjen, jeg kommer ikke fra Bergen, jeg er fra Arna!
Også trives jeg veldig godt med kollegaene mine i klubben. Samholdet og drivkraften i oss, gir energi til å skape verdier og fantastiske opplevelser i årene som kommer.